گزارش نمایشگاه عکس عکاسان ایرانی در ایتالیا

 

http://www.akkasee.com/news/archives/011174.php   

 

 

 

ایران، مردم، راه‌ها و مناظر، عنوان نمایشگاهی ازعکس‌های 56 عکاس معاصر ایرانی به همراه عباس کیارستمی و ریکاردو زیپولی، است که در مرکز فرهنگی کاندیانی در روز دوشنبه، 5 شهریور سال جاری، 27 اوت همزمان با جشنواره‌های بین المللی هنر و فیلم ونیز گشایش خواهد یافت و تا تاریخ 22مهرماه 14اکتبر2007 ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه توسط مرکز فرهنگی کاندیانیCandiani Cultural Center در شهر مِسترِ همجوار با شهر تاریخی ونیز و حمایت نهادهایی همچون دانشگاه کافوسکاری ونیز، بخش تولیدات فرهنگی شهرداری ونیز، اورینت اکسپلورر Orient Explorer و Kel 12 و بخش فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در رُم برگزار می‌شود. تعداد 122عکس از جنبه‌های گوناگون زندگی، فرهنگ و طبیعت ایران که در این نمایشگاه در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت و کار گزینش ‌آن‌ها توسط پروفسور ریکاردو زیپولی انجام شده است. عکس های این نمایشگاه در کتابی که انتشارات مارسیلیو Marsilio در ونیز منتشر کرده به چاپ رسیده است. 70 قطعه از این آثار، زندگی مردم ایران را به تصویر می کشند و به دست عکاسان معاصر ساکن ایران گرفته شده اند. بخشی که به راه‌های ایران اختصاص یافته، شامل 40 قطعه عکس است که 20 قطعه‌ی آن توسط کارگردان و عکاس مشهور، عباس کیارستمی گرفته شده و20 قطعه عکس دیگر، توسط ریکاردو زیپولی؛ عکاس، پژوهشگر و استاد فرهنگ ایرانی در دانشگاه کافوسکاری عکسبرداری شده اند. 12قطعه عکس دیگر نیز که توسط ریکاردو زیپولی گرفته شده اند، مناظر طبیعی ایران را به تصویر می کشند. کتاب با گفتارهایی از شهردار ونیزMassimo Cacciari، رییس تولیدات فرهنگی Luana Zanella، مدیرمرکز فرهنگی کاندیانی Roberto Ellero و پروفسور ریکاردو زیپولی Ricardo Zipolio همراه شده است.

ریکاردو زیپولی که همراه با محمدرضا طهماسب پور؛عکاس و پژوهشگر، این پروژه را هدایت کرده است، توضیح می دهد: "شخصیت عباس کیارستمی نقش محوری را در پیدایش کل مجموعه ایفا کرد. کیارستمی در عکس ها و فیلمهایش؛ با موفقیت، درکی نو و تأمل برانگیز، وطنش را معرفی کرده، زندگی و دید کاملی را به ایران زیبای حقیقی می بخشد. دید عکاس از ایران، به طور همزمان، بسیار دیگرگونه و شبیه دنیای ماست و به همین دلیل، ما برای آن ارزش بسیاری قائل می شویم. این نگرش، در سازماندهی نمایشگاه بسیار مفید واقع شد و الهام بخش معیارهای به کار گرفته شده در انتخاب تصاویر بود."

این تجربه، منجر به تمایلی برای بررسی گسترده‌تر عکاسی معاصر ایرانی شد، که با کوشش ها و پیشنهادهای تنی چند از صاحبنظران و عکاسان ایرانی، از جمله محمدرضا طهماسب پور، دچار تحولی غیر منتظره شد. فراخوانی عمومی برای بروزعلایق و دیدگاه های گوناگون در میان عکاسان ایرانی مطرح شد تا عکس هایی گردآوری شود که از میان آنها، تصاویری برای یک نمایشگاه مروری بسیار گسترده انتخاب شود. این ابتکار، به از میان بردن هرگونه پیش فرضی کمک کرد و بی درنگ به مرحله عمل رسید. این فراخوان در تاریخ30 دسامبر2006 بر روی یک وب سایت که به همین منظور طراحی شد، قرار داده شد و در تاریخ 30 ژانویه 2007 -9دی تا10بهمن ماه 85- به پایان رسید. شرایط شرکت در نمایشگاه به طور کلی به این شرح بود: عکاسان، باید ایرانی هایی می بودند که در ایران کار می کردند و عکس‌ها، باید نمایانگر رویدادها و واقعیت های دنیای ایرانی می بودند.
واکنش ها بی نظیر بود. 314 شرکت کننده با 3723 عکس در این فراخوان شرکت کردند. مجموعه عکس های گردآوری شده، دیدگاهی بی همتا از یک کشور بسیار قدرتمند و دارای تنوع فوق العاده ارائه می داد. گزینش عکس ها با توجه به کیفیت والای آنها با قربانی کردن‌های بی شمار همراه بود، اما سرانجام، مجموعه ای از70 عکس که به ایده‌ی "مردم" اختصاص داشت از آثار56 هنرمند که تعداد 15 نفر از آنان زن و 41 نفر مرد بودند برگزیده شد.
در عکس هایی که با موضوع "منظره" توسط ریکاردو زیپولی گرفته شده بودند، عدم حضور تمام و کمال اشخاص، بی درنگ آشکار می شود و از این رو، کامل کننده ی توصیف این دنیا در تصاویر دو بخش دیگر می شود. بخشی که منحصرا به "مردم" اختصاص یافته و بخش مختص "راه‌ها " که مردم و منظره در آن به هم می پیوندند. شالیزارهای برنج و بیابانها، کوه های ناهموار و دشت های مسطح، زمینهای شاداب و صحراهای خشک، مناظر چند رنگ و چشم اندازهای تک رنگ، فرم های هندسی و تصاویر بهشت گونه، دریاچه های نمک و برکه های منعکس کننده تصاویر، باغچه های بی عیب و نقص و زمینهای طبیعی، هر چهارفصل، قله های پوشیده شده از برف در کنار تابستانهای آفتابی، برگهای خزان پاییز در کنار گلهای وحشی بهار. انتظار می رود که این عکس‌ها، تصویر کشوری آشنا و در عین حال متفاوت را بدهند که معمول ترین تصویرگری آن، به عنوان تضمینی برای درکی جهانی به زبان عکاسی ارائه می دهد و آن طور که هنری کارتیه برسون امید داشت؛ خطاب به چشم، ذهن و دل صحبت می کند.

دکترروبرتو اِلِرو Roberto Ellero مدیر مرکز فرهنگی کاندیانی، می گوید: " برای مرکز فرهنگی کاندیانی، برنامه ماه سپتامبر با عکاسی ایرانی، نقطه عطفی جدید به وجود می آورد که مرکز مِسترِه Mestre را در مطالعات هنری معاصر، به صف اول می آورد. این تصمیم، یعنی تمرکز بر روی ایران و عکاسانش، نمایانگر کاری بسیار شجاعانه در جهت کشف و سهیم شدن در دنیاهای به ظاهر دور افتاده است که در بردارنده روح یک شهر جوان و امروزی است که خود گذرگاه فرهنگها و دانش جدید است."

فهرست نهایی پذیرفته شدگان این نمایشگاه را عکاسان زیر که برخی از آنان با هزینه‌ی شخصی در روز گشایش نمایشگاه در کشورایتالیا حضور خواهند داشت، تشکیل می‌دهند: 


 سید حمید هاشمی/.... 

 

 

     

ادامه مطلب ...