دومین جشنواره نفت و رسانه

       مراسم پایانی دومین جشنواره نفت و رسانه  

 

                        

به گزارش خبرنگار تلویزیونی "مهر"، در مراسم پایانی دومین جشنواره نفت و رسانه که بعدازظهر امروز در تالار شهید بهشتی ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ضمن بیان این مطلب گفت: من سالها غبطه می خوردم از این که ما در بخش نفت و انرژی خبرنگار تخصصی و حرفه ای نداریم. اما بسیار خوشحالم که طی چند سال اخیر رویکرد مطبوعات و شبکه های خبری به سوی استفاده ازخبرنگاران حرفه ای در این بخش سوق پیدا کرده است. هر چند که هنوز برای دستیابی به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.....
     

 


  

 وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما در جهان صاحب دومین ذخایر نفت و گاز در جهان هستیم و تاکنون پیشرفت های زیادی در این زمینه به دست آورده ایم. اقتصاد ما به نفت وابسته است اما تفاوت زیادی میان اقتصاد مبتنی بر نفت و اقتصاد متکی به نفت وجود دارد. یعنی ما باید به این سمت حرکت کنیم که از صنعتی برخوردار شویم تا به نیازهای نفتی کشور جواب بدهد و با داشتن صنایع پتروشیمی پیشرفته و مرکز فن آوری نفت در منطقه قفقاز و آسیای میانه از رشد بیشتری در زمینه نفت برخوردار شویم. شرایط استفاده از نفت در کشور ما نباید به گونه ای باشد که کوچکترین نوسان در قیمت نفت بر اقتصاد ما تاثیر نامناسب بگذارد.
    
    زنگنه با مهم برشمردن وجود ذخایر انرژی و منابع طبیعی در کشور تاکید کرد: برخی مواقع گفته می شود که کاش ما هم از ذخایر طبیعی برخوردار نبودیم. در حالی که اگر چنین نبود، تضمینی برای این که ما همانند آمریکای شمالی شویم، وجود نداشت و شاید وضع ما از بنگلادش هم بدتر می شد. به عقیده من آن چه آینده را می سازد تلاش و کوشش و پشتکار افراد اجتماع است نه منابع طبیعی.
    
    در ادامه این برنامه دکتر سلطانی فر، سردبیر روزنامه صبح اقتصاد و تهران نیوز در خصوص رابطه نفت با مطبوعات و شبکه های خبری گفت : روزنامه نگاری و خبرنگاری شغل نیست، حرفه ای برخاسته از تخصص، تبحر و عشق است. این حرفه به گونه ای نیست که بتوان آن را با درآمدهای ماهانه ارزیابی و مقایسه کرد. حرفه خبرنگاری پردردسرترین، بی آتیه ترین، کم درآمد ترین و در عین حال زیباترین و جذاب ترین حرفه در جهان به شمار می رود.
    
    وی یادآور شد: با آن که کشور ما از ذخایر نفت و گاز برخوردار است و اقتصاد ما مبتنی بر درآمدهای نفتی است و با آن که کشورمان به سبب برخورداری از موقعیت ژئوپلتیک اهمیت زیادی در منطقه دارد و به خاطر شرایطی که برشمرده شد، بخش نفت خبرهای زیادی را متوجه خود می کند؛ اما با این حال ما از معدود خبرنگاران حرفه ای در این بخش برخورداریم.
    
    وی در ادامه تاکید کرد: شجاعت، خلاقیت، پشتکار و پرسشگری از مهمترین خصوصیات یک خبرنگار حرفه ای است و ما در کشور خبرنگاران زیادی داریم که از این ویژگی ها برخوردار هستند. اما با وجود این از خبرنگار حرفه ای کمی بهره مند هستیم. بررسی دلایل این مسئله را من با تعدادی از دانشجویانم به عنوان یک پروژه تحقیقی مورد بررسی قرار دادیم و کم درآمد بودن خبرنگاران را به عنوان یکی از دلایل اصلی این امر مورد مطالعه قرار دادیم. نتیجه حاصل از این مطالعه این بود که کم درآمد بودن حرفه خبرنگاری یکی از مسایل مهمی است که باعث می شود یک روزنامه نگار برای تامین معاش زندگی چند شغل داشته باشد. همچنین عدم وضوح قوانین و نارسایی قوانین حاکم، مشکل دیگری در تحقق این امر به شمار می رود. من از همین جا از وزیر نفت درخواست می کنم به جهت مسایل مالی و حمایتی شرایطی را به وجود بیاورد که شرایط رشد خبرنگاران این بخش فراهم شود.
    
    در پایان این مراسم هیات داوران دومین جشنواره نفت و رسانه برگزیدگان خود از میان 400 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره به این شرح اعلام کردند : جایزه ویژه دومین جشنواره نفت و رسانه در بخش یادداشت به حمید زاهدی از نشریه عسلویه ضمیمه روزنامه دنیای اقتصاد، در بخش گزارش تحلیلی - توصیفی به رضا زندی از روزنامه شرق، در بخش خبر به نسیم محمدی از روزنامه صبح اقتصاد، در بخش مقاله به علیرضا سلطانی از روزنامه همشهری، در بخش ترجمه به امیر حسین نوروزی از روزنامه ایران و در بخش گفت و گو به سارا وخشوری از روزنامه دنیای اقتصاد اهدا شد.
    
    همچنین در بخش گزارش خبری مژگان توانا از خبرگزاری ایرنا، در بخش سرمقاله فرید قادری از روزنامه عصر اقتصاد، در بخش کاریکاتور ابوالفضل محترمی از روزنامه جوان،  

 

دربخش عکس


  سید حمید هاشمی به عنوان مقام اول و علیرضا شکاری در بخش گزارش تصویری تلویزیونی فریبا رضایی از شبکه خبر و سعید پیش بهار از واحد مرکزی خبردر رتبه های بعدی جوایز برتر این بخش را از آن خود کردند. 


    در بخش روزنامه ها و شبکه های اطلاع رسانی جوایز ویژه به سردبیران روزنامه های خبر، دنیای اقتصاد، صبح اقتصاد و ابرار اقتصادی اهدا شد 

 

 و خبرگزاری ایسنا به خاطر نقش موثر رسانه ای در این بخش جایزه ویژه را دریافت کرد. خبرگزاری شانا و روزنامه اقتصاد پویا نیز شایسته دریافت لوح تقدیر شناخته شدند. 

 

 

 

                              -------------------------------